Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

22 January, 2009

Jangan kutuk bekas parti sendiri - Rayong


Mugshot: DR JOHNNICAL RAYONG NGIPA

LUBOK ANTU, Jumaat (23 Jan) – Bekas wakil rakyat yang pernah menyertai parti Barisan Nasional (BN) sebelum ini tidak seharusnya bertindak mengutuk bekas partinya sendiri walaupun telah menyertai parti pihak pembangkang.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong anak Ngipa berkata tindakan bekas wakil rakyat itu sebenarnya mengambarkan kelemahan diri sendiri dalam karier politiknya.

“Dulu ketika menyertai BN dia mengutuk pembangkang dan sekarang apabila dia menyertai pembangkang dia mengutuk BN pula walhal dahulu beliau adalah bekas wakil rakyat BN itu sendiri.

“Bagi saya beliau tidak sepatutnya mengutuk parti BN kerana menerusi parti ini dahululah beliau meneraju pembangunan hidup rakyat di kawasan yang diwakili olehnya sebelum bertindak meninggalkan BN baru-baru ini,” katanya tanpa menyebut nama bekas wakil rakyat berkenaan.

Rayong berkata demikian ketika berucap pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat bertempat di Rumah Ringkai, Seremat dalam daerah kecil Lubok Antu, Sri Aman malam tadi.

Selain itu beliau juga turut mengingatkan ketua kaum terutamanya tuai rumah di kawasan daerah Lubok Antu agar tidak mempengaruhi rakyat rumah panjangnya untuk menyertai pihak pembangkang.

Tuai rumah sebaliknya kata Rayong haruslah membawa rakyat yang berada di bawah pimpinan untuk bersatu-padu menyokong kerajaan BN demi pembangunan yang berterusan di kawasan masing-masing.

“Semua tuai rumah harus sedar bahawa menerusi sokongan penuh mereka terhadap BN barulah projek pembangunan itu dapat dilaksanakan di kawasan masing-masing tanpa ada sebarang gangguan.

“Lagipun kejayaan pembangunan yang dibawa oleh BN selama ini walaupun secara berperingkat membuktikan bahawa hanya BN yang mampu mempertingkatkan taraf hidup rakyat itu sendiri,” katanya.

Majlis ini telah dirasmikan oleh Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau anak Badak yang juga turut mengumumkan peruntukkan bernilai RM80,000 untuk kegunaan JKKK rumah panjang terbabit.

Tamat.

No comments:

Post a Comment