Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

21 January, 2009

Jalan Sukun dilanda air bah


Caption: MULA SURUT...Air bah melanda kawasan Jalan Sukun acapkali berlakunya hujan lebat tanpa henti di kawasan berkenaan selama ini.

SRI AMAN, Khamis (22 Jan) – Setelah dilanda masalah jalan berlubang selama setahun, penduduk di kawasan Jalan Sukun, Sri Aman sekali lagi berhadapan dengan masalah banjir kilat ekoran dari sistem peparitan yang tidak sempurna sebelum ini.

Utusan Sarawak yang mendapat panggilan daripada penduduk berhubung kejadian banjir di kawasan jalan berkenaan mendapati air naik sedalam satu apabila berlakunya hujan lebat di bandar ini beberapa hari lepas.

Seorang penduduk, Abang Naim Abang Pauzi ketika ditemui Utusan Sarawak mendakwa bahawa banjir kilat akan berlaku di kawasan jalan berkenaan sekiranya hujan lebat turun tanpa henti selama satu jam.

“Sistem peparitan di kawasan Jalan Sukun tidak diselenggara dengan begitu sempurna oleh pihak kontraktor selama ini sehingga menyebabkan air bah dari parit berkenaan melimpah keluar di atas jalan raya.

“Air bah pernah naik setinggi dua kaki di kawasan tertentu dalam laluan jalan Sukun sekiranya berlakunya hujan lebat di bandar ini selama beberapa jam dan adakalanya mencapai kedalaman satu kaki sahaja,” katanya.

Kejadian banjir di laluan Jalan Sukun ini katanya menyebabkan penduduk terpaksa membatalkan niat masing-masing sekiranya ingin membuat sebarang urusan rasmi di bandar Sri Aman.

Ini kerana kedalaman air bah yang disebabkan faktor sistem peparitan di kawasan Jalan Sukun ini menurut beliau menyebabkan penduduk tidak mahu meredah laluan berkenaan dengan menggunakan kenderaan masing-masing.

“Justeru saya mewakili penduduk di kawasan Jalan Sukun merayu pihak berkuasa tempatan untuk mengarahkan pihak kontraktor terbabit untuk menyelenggara sistem peparitan di kawasan ini bagi tempoh sebulan sekali,” katanya.

Tamat.



No comments:

Post a Comment