Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 January, 2009

Golongan cerdik pandai harus berhenti hasut rakyat, kata Nyalau


Mugshot: WILLIAM NYALAU BADAK

SRI AMAN, Khamis (29 Jan) – Ahli Parlimen Lubok Antu William Nyalau akan Badak mahu golongan cerdik pandai berhenti bertindak menghasut para penduduk dalam kawasan pilihanrayanya agar membenci kerajaan yang kini diterajui oleh komponen Parti Barisan Nasional (BN).

Sambil meluahkan rasa kecewa berhubung tindakan golongan terbabit, mereka kata beliau seharusnya turun padang untuk membantu kerajaan bagi menaiktaraf hidup penduduk dan bukannya menyebabkan mereka itu kian ketinggalan dalam arus pembangunan di kawasan ini.

“Kepandaian yang mereka perolehi itu sepatutnya tidak wajar disalahgunakan untuk menghasut penduduk di kawasan rumah panjang agar membenci kerajaan yang diteraju oleh BN pada masa sekarang.

“Ia adalah satu kesilapan besar buat mereka kerana tindakan seumpama ini hanya akan menyebabkan penduduk ketinggalan dari segi arus pembangunan berbanding lain-lain penduduk yang menyokong teguh BN selama ini,” katanya.

Nyalau selaku Ahli Majlis Tertinggi Parti Rakyat Sarawak (PRS) berkata demikian ketika berucap merasmikan Mesyuarat Tahunan Parti Rakyat Sarawak (PRS) Bahagian Engkilili, di Pasar Engkilili, Sri Aman baru-baru ini.

Beliau menerusi ucapannya juga turut mendedahkan bahawa perbuatan menghasut pemikiran penduduk itu berlaku apabila segelintir golongan cerdik pandai ini balik ke rumah panjang atau kampung halaman masing-masing.

“Tetapi mereka ini hanyalah kumpulan kecil, jadi tolonglah jangan berbuat demikian kerana penduduk di kawasan rumah panjang masih memerlukan harus pembangunan daripada BN,” tambah beliau.

Sementara itu kata Nyalau, penduduk perlu terus memberi sokongan padu kepada BN jika ingin terus melihat setiap program pembangunan dilaksanakan dengan lancar dan berkesan dalam kawasan masing-masing.

“Fokus peningkatan ekonomi setempat juga tidak akan dipinggirkan dalam usaha kerajaan merancang pembangunan di satu-satu kawasan khusus sekali yang membabitkan kawasan luar bandar.

Turut hadir dalam mesyuarat itu Setiausaha Sulit kepada Menteri Muda Pertanian dan Sukan Datuk Dublin Unting anak Ingkot iaitu Encik Nelson Naga anak Alam.

Tamat……

No comments:

Post a Comment