Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

12 January, 2009

Perpaduan itu penting - Rohani


Caption: TERHIBUR...Rohani sedang seronok menyaksikan acara yang berlangsung bersempena dengan penganjuran Pentas Citra Belia di Mini Stadium Sri Aman baru-baru ini.



SRI AMAN, Isnin (12 Jan) – Penglibatan semua pihak dalam aktiviti sukan bagi mengukuhkan lagi hubungan perpaduan di antara penduduk berbilang kaum dilihat sebagai satu langkah positif ke arah memantapkan pembangunan individu, keluarga serta komuniti dalam negeri ini.

Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas, Datuk Hajah Rohani binti Abdul Karim berkata demikian ketika berucap merasmikan Pentas Citra Belia anjuran Pejabat Belia dan Sukan Bahagian Sri Aman di Mini Stadium Sri Aman baru-baru ini.

“Pentas Citra Belia ini misalannya dilihat sebagai satu langkah positif ke arah hubungan perpaduan, pembangunan individu, keluarga serta komuniti malah secara tidak langsung juga dilihat sebagai batu loncatan bagi pihak kerajaan untuk mencapai matlamat Wawasan 2020.

“Maka untuk membolehkan kerajaan mencapai matlamat Wawasan 2020, semua agensi kerajaan dan bukan kerajaan diminta untuk terus aktif dalam mengadakan aktiviti sukan di kawasan masing-masing seperti menganjurkan liga sukan komuniti,” katanya.

Selain itu katanya, penduduk di negeri ini haruslah berterima kasih kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) kerana mempunyai dasar yang amat baik untuk memelihara hubungan perpaduan di kalangan penduduk berbilang kaum.

Malah kerajaan BN kata Rohani juga sememangnya bersikap adil dalam semua dasar dan rancangan pembangunan yang merangkumi kawasan dalam dan luar bandar tanpa mengira latar belakang kaum serta agama.

“Semua suku kaum telah diberi peluang yang saksama oleh kerajaan untuk menikmati faedah pembangunan menerusi perlaksanaan projek yang merangkumi penyediaan kemudahan infrastruktur, pendidikan, sukan, keperluan asas dan perhubungan sebelum ini.

“Bagaimanapun saya berharap perpaduan yang kita rasai pada hari tidak boleh dianggap datang secara tiba-tiba sahaja kerana ianya adalah hasil usaha gigih daripada para tokoh politik dam ketua masyarakat yang tidak pernah jemu berusaha untuk mewujudkan prinsip perpaduan sejak dari dulu lagi,” katanya.

Terdahulu program Pentas Citra Belia 2009 anjuran Pejabat Belia dan Sukan Bahagian Sri Aman telah menampilkan pelbagai acara menarik antaranya ialah Pertandingan Tarian Shuffle, Pertandingan Nyanyian Lagu Karaoke secara Solo bagi kategori Iban dan Cina serta Pertandingan Nyanyian Karaoke Lagu Melayu Secara Berduet.

Program Pentas Citra Belia 2009 yang telah bermula semenjak 9 Januari lalu menyaksikan lebih 500 penduduk hadir bagi menyaksikan pertandingan di Mini Stadium MDSA berkenaan.

Hadir sama untuk menyaksikan Pentas Citra Belia 2009 ini ialah Penolong Pegawai Pejabat Belia dan Sukan Bahagian Sri Aman, Mohd Ishak Ismail dan wakil Pegawai Daerah Sri Aman, Shamsiah Deli.

Tamat.

No comments:

Post a Comment