Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

19 January, 2009

Album terbaru Jeraki dapat sambutan memberangsangkan


Caption: TERUS HIT! Album Pantun Rakyat terbitan syarikat Golden Pearl nyata mendapat sambutan memberangsangkan daripada peminat apabila album itu kini sudah terjual melebihi 5,000 unit dalam tempoh kurang dari satu bulan.

20 Jan

Artis rakaman terkenal dari syarikat Golden Pearl Recording Studio (GPRS) iaitu Jennarino Jeraki melahirkan rasa gembira apabila album terbarunya yang berjudul Pantun Rakyat terjual melebihi 5,000 unit semenjak ianya berada di pasaran seluruh negeri ini pada 24 Disember tahun lepas.

Anak jati kelahiran Kampung Munggu Lalang, Simunjan yang terkenal menerusi lagu berjudul Endena ketika dihubungi menjelaskan bahawa album Pantun Rakyat kali menampilkan kelainan berbanding album solo beliau yang sebelumnya.

“Disamping penggunaan elemen muzik Dangdut, Twist dan Agogo, album Pantun Rakyat juga turut menyerapkan elemen muzik Irama Malaysia iaitu Rentak Gendang yang sebelum ini tidak pernah diserapkan dalam album saya sebelum ini.

“Dua buah lagu yang menggunakan elemen muzik Irama Malaysia atau Rentak Gendang dalam album terbaru saya ini ialah lagu Pantun Rakyat dan YB Menang Di Undi,” katanya sambil merakamkan penghargaan terhadap semua peminat lagu Iban tempatan yang telah membeli album terbarunya sebelum ini dan juga kepada juruhebah stesen radio yang juga pernah memutarkan lagu beliau untuk dendangan pendengar.

Album Pantun Rakyat menurut Jeraki telah menampilkan 10 buah lagu antaranya ialah Pantun Rakyat, Buya Berimbai Enda Bepegai, Aram Bedangdut, Joget Keruk, Badu Ringat Ke Aku Sulu, Badu Bekendak Agi, Udah Luya Buai Sengapa, YB Menang Di Undi, Anang Cemburu Buta dan Anang Sebarang Tunda.

Menerusi album terbaru keluaran syarikat GPRS ini, Jeraki yakin bahawa lagu Pantun Rakyat, Buya Berimbai Enda Bepegai dan Cemburu Buta bakal menjadi lagu hit dikalangan peminat lagu Iban tempatan di negeri ini.

“Empat daripada 10 buah lagu ini telah dicipta oleh saya sendiri iaitu Pantun Rakyat, Aram Bedangdut, YB Menang Di Undi dan Anang Sebarang Tunda manakala lagu Buya Berimbai Enda Bepegai, Joget Keruk, Badu Ringat Ke Aku Sulu, Badu Bekendak Agi, Udah Luya Buai Sengapa dan Anang Cemburu Buta pula dicipta oleh Lakuang Ading.

“Kesemua program muzik terhadap 10 buah lagu ini telah dikendalikan oleh Hillary manakala modeling dalam klip video ini pula dijayakan oleh Morgan, Rimong, Mathew Abu, Telen Munci, Caroline, Helen, Misheal, Lakuang Ading dan Hilary itu sendiri,” katanya.

Jeraki, 34, sebelum ini pernah muncul menerusi tujuh buah album antaranya ialah Endena, Hei Aku Palau, Nastiana, Enchungki Enggai Ka Puni, Enjoy Sebulan Sekali, Dara Nemu Kuntau dan Pemanis Senggalang Burung.

Album Pantun Rakyat yang terjual melebihi 5,000 unit dalam tempoh kurang satu bulan membuktikan bahawa Jennarino Jeraki masih lagi tergolong dalam artis rakaman popular dalam negeri ini.

Selain itu syarikat GPRS juga kini bakal membariskan tiga muka baru dalam industri lagu Iban tempatan antaranya ialah Windy, Catherine dan Emil Hamlen.

Tamat.

No comments:

Post a Comment