Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

21 December, 2008

Simoi - persediaan menjelang tahun baru


Mugshot: HAJAH SIMOI HAJI PERI


SRI AMAN, Selasa ( 22 dis) – Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lingga, Hajah Simoi binti Haji Peri menasihatkan semua penduduk di daerah ini khususnya dari daerah kecil Lingga untuk bersedia menghadapi perubahan menjelang tahun 2009 ini.

Menurut beliau setiap penduduk perlu sedar bahawa pelbagai perkara boleh berlaku pada setiap sehingga boleh membawa kesan terhadap aspek kehidupan diri masing-masing dari segi ekonomi, politik dan sosial.

“Tahun 2008 ini misalannya menyaksikan penduduk di negara kita menghadapi kesan kenaikan harga barang apabila harga minyak sedunia naik secara mendadak bermula bulan Jun dahulu.

“Penduduk rata-rata tidak menduga masalah seperti ini akan berlaku kerana kita tidak pernah berhadapan dengan situasi seumpama (kenaikan harga bahan api dan barang) ini sebelumnya,” katanya ketika dihubungi Utusan Sarawak hari ini.

Walaupun kerajaan telah berusaha sedaya upaya untuk mengatasi masalah kebajikan penduduk seperti mengurangkan harga jualan bahan api di negara ini kata Simoi, penduduk haruslah menjadikan masalah terbabit sebagai satu pengalaman baru dalam hidup masing-masing.

Pengalaman ini seterusnya kata Simoi akan membolehkan penduduk untuk sentiasa bersedia sekiranya krisis yang sama (kenaikan harga minyak sedunia) berulang kembali pada tahun akan datang.

“Justeru ketika anda (penduduk) menyambut Tahun Baru 2009, renungkanlah kembali segala peristiwa yang pernah berlaku di dalam dan luar negara untuk dijadikan sebagai satu ikthibar dalam hidup kita.

“Sekiranya boleh berdoalah kepada Tuhan Yang Maha Esa agar dijauhi segala kerumitan dan kesusahan ketika negara memasuki era tahun 2009 kelak,” katanya sambil menambah bahawa Tahun Baru kelak tidak seharusnya disambut secara keterlaluan oleh penduduk di negara ini.

Beliau juga turut menasihatkan penduduk untuk bersedia bekerjasama dengan kerajaan bagi menjayakan segala projek pembangunan yang bakal dilaksana di daerah ini pada tahun hadapan.

Tamat.

No comments:

Post a Comment