Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

22 December, 2008

Penduduk mula buat persiapan menjelang sambutan Krismas 2008


Caption: MERIAH...Para penduduk dari pelbagai pelusuk daerah Sri Aman sedang berkumpul di sebuah pasaraya dalam bandar ini ketika sibuk membeli-belah barang untuk keperluan perayaan Krismas.

SRI AMAN, Selasa (23 Dis) – Beberapa buah pasaraya dalam bandar Sri Aman mula dibanjiri ratusan penduduk yang ingin membeli pelbagai barangan keperluan untuk menyambut kedatangan Perayaan Hari Krismas pada 25 Disember ini.

Tinjauan rambang Utusan Sarawak hari ini mendapati bahawa rata-rata penduduk sudah mula membanjiri Pasaraya Everise, Hock Lee Eng (cawangan baru dan lama) dan Lian Yii Marketing semenjak hari Jumaat lalu untuk membeli barang keperluan bagi menyambut Perayaan Krismas kelak.

“Saya bersama keluarga sudah pun mula membuat persiapan untuk menyambut Perayaan Krismas semenjak 20 Disember lalu dengan membeli barang keperluan secara sederhana di beberapa buah pasaraya dalam bandar ini,” kata Patrick Michael, 38, ketika ditemui Utusan Sarawak hari ini.

Beliau dan keluarga bercadang untuk menyambut Perayaan Krismas secara sederhana untuk tahun ini berhubung harga barang yang mahal disebabkan oleh kenaikan mendadak harga bahan api sedunia pada empat bulan lepas.

Walaupun bekerja sendiri sebagai seorang kontraktor, namun Patrick cuba untuk mengamalkan sikap berjimat cermat mulai masa sekarang demi mengatur perbelanjaan seisi keluarga yang lebih seimbang menjelang tahun hadapan.

“Setiap individu mempunyai perancangan masing-masing untuk menyambut Perayaan Krismas menjelang 25 Disember ini dan ianya terpulang tentang bagaimana mereka hendak mengatur bajet kewangan demi menyambut hari mulia ini kelak,” katanya.

Morgan Alban, 25, dari Nyakai pula tidak terlalu berkira untuk mengeluarkan belanja untuk menyambut Perayaan Krismas pada 25 Disember kelak memandangkan ianya hanya disambut sekali dalam setahun.

“Kita tidak menyambut Krismas pada tiap-tiap hari. Atas sebab ini saya tidak begitu cerewet untuk mengeluarkan belanja yang banyak untuk menyambut Perayaan Krismas pada setiap tahun,” katanya.

Utusan Sarawak juga mendapat terdapat sesetengah penduduk yang membanjiri kawasan Jalan Kapitan dan deretan kedai berdekatan dengan Pasar Terbuka Sri Aman untuk membeli barang perhiasan Krismas.

Tamat.

No comments:

Post a Comment