Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

19 December, 2008

Anisa - bakal pendatang baru dalam industri lagu Iban


Caption: BAKAL MENYERLAH...Anisa bakal menghiasi persada industri lagu Iban tempatan bersama David Til dalam masa terdekat kelak.


SRI AMAN sememangnya terkenal menerusi kemunculan barisan artis rakaman popularnya pada masa sekarang seperti Maxwell Franklin Saran, Lakuang Ading, Hilary, Jocy Menti, Simon David Matan, Christopher Kerry Landong, Susan Kedaya, Ujang Brinda dan Natala.

Setelah melahirkan seorang penyanyi tempatan terbaru iaitu Bukoi Borneo yang mula menempah nama di daerah ini pada masa sekarang, Sri Aman sekarang bakal melahirkan seorang penyanyi tempatan wanita terbaru yang lebih dikenali sebagai Anisa pada masa terdekat kelak.

Anak jati kelahiran Lubok Antu yang lebih dikenali dengan nama panggilan iaitu Anis kini telah pun bersedia untuk melangkah ke dalam industri lagu Iban tempatan secara lebih serius apabila berjaya menyiapkan 10 buah lagu hasil bantuan pengubah lagu dan muzik terkenal iaitu David Til.

“Dua daripada 10 buah lagu iaitu Janji Nuan dan Tanda-Tanda Cinta Solo adalah merupakan nyanyian solo daripada David Til dan saya sendiri manakala selebihnya adalah lagu duet kami berdua.

“Lagu duet ini adalah Nadai Agi Disamun, Sama Bela Udah Setuju, Baka Buah Udah Mansau, Enda Ibuh Meh Wai, Sama Nanggam Semaya, I Love You Apai Ujang, Anang Pedis Ati dan Begulai Baru,” katanya.

Selain itu kata Anis kesemua 10 buah lagu yang menggunakan elemen muzik Slow Rock, Dangdut dan A Go Go ini telah pun dimuatkan dalam ‘master disc’ untuk dihantar kepada mana-mana syarikat rakaman di negeri ini untuk tujuan maklum balas daripada pihak mereka.

“Saya yakin lagu Sama Bela Udah Setuju, Sama Nanggam Semaya dan Baka Buah Udah Mansau mampu meraih sambutan mengalakkan daripada pendengar sekiranya terdapat syarikat rakaman tempatan yang menawarkan kami berdua untuk merakamkan kesemua lagu terbabit.

“Lagipun David Til adalah merupakan seorang pengubah muzik dan lagu yang terkenal sebelum ini. Atas sebab ini saya yakin bahawa kesemua lagu hasil gubahan beliau mampu memberikan kepuasan yang terbaik terhadap para pendengar lagu Iban di negeri ini,” katanya.

Anisa yang kini sedang bekerja dengan sebuah syarikat swasta dalam bandar Sri Aman pernah menempa nama menerusi beberapa pertandingan nyanyian lagu karaoke yang telah diadakan di sekitar daerah ini sebelumnya.

Menerusi bantuan rakannya yang juga merupakan bakal pendatang baru dalam industri lagu ini iaitu Francis Ternang, Anisa bersama David Til telah pun berjaya menyiapkan kesemua 10 buah lagu terbabit pada akhir bulan November lepas.

Tamat.

No comments:

Post a Comment