Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

18 December, 2008

Hilary ingin pergi jauh (terbang ha ha)



3 Disember 2008

INGIN PERGI JAUH...Hilary berhasrat untuk melangkau lebih jauh dalam bidang karier pengubah muzik dan penyanyi menerusi industri lagu Iban tempatan di negeri ini.

Lagu Pemanis Senggalang Burung hasil dendangan artis rakaman dari syarikat Golden Pearl Recording Studio (GPRS) iaitu Jenarino Jeraki pada suatu masa dahulu mungkin tidak asing lagi di telinga para peminat lagu Iban tempatan di negeri ini.

Walaupun lagu berkenaan mendapat sambutan memberansangkan daripada para peminat lagu Iban di negeri ini namun tidak ramai di antara mereka yang menyedari bahawa rentak muzik bagi kesemua lagu dalam album terbabit sebenarnya telah pun digubah oleh salah seorang artis syarikat rakaman itu sendiri.

Itulah dia Hillary, artis rakaman berketinggian 178 cm dari syarikat GPRS yang buat pertama kalinya telah diberikan kepercayaan penuh oleh syarikat rakaman itu sendiri untuk mengubah muzik bagi album Pemanis Senggalang Burung berkenaan.

“Itulah album pertama (Pemanis Senggalang Burung) yang memberikan peluang kepada saya untuk memulakan karier sebagai seorang pengubah muzik dalam industri lagu Iban tempatan di negeri ini,”menurut beliau yang sebelum ini mula terkenal menerusi album Kumang Malaysia (2005) dan Berita Bula Sebubu Ngapa (2008).

Setelah menandatangani kontrak untuk menjadi pengubah muzik bagi syarikat GPRS pada tahun 2006, Hillary telah pun mengubah muzik untuk enam buah album terbitan syarikat terbabit termasuk album terbaru Jeraki iaitu Pantun Rakyat yang bakal berada di pasaran pada bulan Disember ini.

Antara enam buah album terbabit adalah Kompilasi Gawai GPRS 2007, Lakuang Ading: Kisah Bini Aku, Kompilasi GPRS: Ngarap Ka Padi Lebat Berbuah, Timoti: Keremping Daki Dunya, Maxwel Saran: Bujang Pengabang dan album beliau sendiri iaitu Berita Bula Sebubu Ngapa.

“Sebelum menjadi pengubah muzik untuk GPRS, saya juga sering diundang untuk bermain sebagai pemain gitar utama untuk kugiran dari Sri Aman, Kuching, Lubok Antu dan Betong yang telah mengadakan persembahan ketika pesta ria atau pun majlis rasmi bermula tahun 1994 hingga 2000.

“Bagaimanapun terima kasih saya ucapkan kepada syarikat GPRS terutama kepada pemiliknya iaitu Jenny Tan dan Jenarino Jeraki kerana memberi saya peluang untuk menjadi seorang pengubah muzik dalam industri ini,” katanya.

Hillary, 29, anak jati kelahiran Sri Aman kini bakal terlibat dalam pembikinan telemovie terbaru hasil terbitan syarikat GPRS yang dijangka akan memulakan pengambarannya menjelang bulan Januari tahun hadapan.

Tamat.

No comments:

Post a Comment